A TERMÉSZET MINT SZABADSÁGSZIMBÓLUM
A kertek mindig egy óhajtott világ megidézései, egyben a legelső kert, a Paradicsom rekonstrukciói is. A Paradicsom képe a történelem során folyton változott, kibővült a külső természettel és az emberi természettel kapcsolatos újabb tapasztalatokkal, koronként változó meghatározásokkal, és a teremtés egyetemes rendjének modelljeként szerzett mindig újból érvényt magának.
A versailles-i park, amelyet André Le Nôtre (1613-1700) tervezett. A képen a Parterre de l'Orangerie (tervezte Jules Hardouin-Mansart) |
E folyamat legmarkánsabb megjelenési formája a barokk kertművészeti stílus elleni lázadás volt. Ennek eredményeképpen született meg 1720 táján a tájkert. E kerttípust keletkezési helye után hamarosan "angolkert"-nek nevezték el. A barokk kertstílust sorra átvették Európa uralkodói, s hamarosan a főnemesség és a polgárság kertjeit is ez a stílus határozta meg.
Amíg a barokk kert a matematikai-kozmikus törvényszerűségek, és a hierarchikus állam- és világrend szimbóluma volt, addig az új tájkert pont arra törekedett, hogy elfeledtesse a valódi tájtól elválasztó határokat, ezzel egy új Paradicsom-elképzelés kiejezése kívánt lenni.
A Paradicsomot megidéző kertekben a középkortól fogva egyre nagyobb mértékben eluralkodott a geometrikus elképzelés. Erre az egyik legjobb példa az itáliai reneszánsz kertek, amelyek szorosan az építészethez igazodtak, és ezért Európa északi részein is ez a szigorú formaalkotás és megszerkesztettség jellemezte a kerttervezést.
Villa d'Este, Tivoli (F. Venturini metszete), 1691 |
Az itáliai reneszánsz kertekben a hangsúlyozottan meghagyott növényzet az árkádiai őstermészetet kívánta megjeleníteni, amely tudatosan állt szembe a korabeli kertművészet ideális geometriájával. Az új angol kertművészet ihletői közé tartoztak a reneszánsz kertek effajta tészletei, mégpedig 18. századi elavult állapotukban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése